ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 11.09.2024, 8:52
نخستین مناظره کامالا هریس و دونالد ترامپ

نخستین مناظره انتخاباتی میان دونالد ترامپ و کامالا هریس، نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ۲۰۲۴، از دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات، به‌میزبانی شبکه تلویزیونی abc برگزار شد.

اقتصاد، مهاجرت و مهاجران در آمریکا، سیاست خارجی درباره جنگ‌های روسیه-اوکراین و غزه، سیاست‌های اجتماعی و خصوصا بیمه‌‌ها و حق سقط جنین، و نیز سابقه سیاسی و قضایی دونالد ترامپ(علی‌الخصوص کارهای‌اش علیه نتیجه انتخابات دوره گذشته) از کانون‌های جدل‌های این دو نامزد بود که در برخی دقیقه‌ها به‌شدت توفانی شد.

ترامپ کوشید هربار، بی‌دلیل یا با دلیل، ماجرای کشیدن دیوار و جلوگیری سفت‌وسخت از مهاجرت به آمریکا را پیش بکشد، در اقتصاد، هریس را مارکسیست و رادیکال نامید، تاکید کرد در دوران او از  سوخت‌های فسیلی استفاده  خواهد شد و به ایده تغییرات اقلیمی وقعی ننهاد. گفت اگر الان رئيس‌جمهور بود میان روسیه و اوکراین و در غزه جنگی درنگرفته بود(درباره غزه گفت چون بایدن به جمهوری اسلامی ملاطفت مالی کرده، حماس توانسته با پول ایران به اسراییل حمله کند)، از حمایت از پیروزی اوکراین در جنگ طفره رفت و هریس را به ضدیت با اسراییل و اعراب خاورمیانه متهم کرد، گفت تصمیم‌گیری درباره حق سقط جنین را باید به سازوکارهای ایالتی واگذار کرد، تاکید کرد که بیمه درمانی ابتکاری باراک اوباما(اوباما کر) را فعلا اجرا می‌کند ولی آن را حتما با برنامه دیگری جابه‌جا می‌کند و سرانجام کوشید هریس را ادامه‌دهنده کارهای بایدن خواند و پرسید چرا وعده‌هایی که در کارزار هریس شنیده می‌شود، در سه‌سال‌ونیم اخیر اجرا نشده.

هریس که در اغلب زمان‌‌های مناظره، کوشید موضعی تهاجمی نسبت به رقیب داشته باشد، برنامه اقتصادی ترامپ را بازوی کمکی برای ثروتمندان و مرفهان برشمرد و افزود او برای بهبود وضع مردمان عادی و طبقه متوسط تلاش می‌کند، از تنوع در استفاده از سوخت‌ها و انٰرژی‌ها در قبال اوضاع اقلیمی دفاع کرد، از سخت‌گیرانه‌ترشدن سیاست‌های مهاجرتی در آمریکا سخن راند، به کارنامه ترامپ در  تحریک هوادارانش در حمله به کنگره آمریکا تاخت و  هشدار داد ترامپ برای تغییر در دمکراسی آمریکا برنامه دارد، از این‌که متحدان آمریکا و رهبران جهان، هیج میانه‌ای با ترامپ ندارند، تاسف خورد، از حق اسراییل در دفاع از خویش دفاع کرد و بر آتش‌بس در غزه و نیز ضرورت پیروزی اوکراین در جنگ پای فشرد. هربار به ترامپ یادآوری می‌‌کرد او بایدن نیست و نهایتا به مردم آمریکا گفت او نامزد نسل تازه‌ای در سیاست است و باید از دورانی که ترامپ و مجادله‌‌های او بدان تعلق دارند، گذشت.

دو ادعای عجیب ترامپ در‌این‌باره که مهاجران غیرقانونی در برخی ایالت‌ها سگ‌وگربه‌های شهروندان آمریکایی را می‌خورند و در کارزار هریس، در برنامه دفاع از حق سقط جنین، از کشتن نوزادها هم دفاع شده، در همان برنامه مناظره، از سوی مجریان، رد شد.

سی‌‌ان‌‌ان، می‌گوید بنابر نظرسنجی‌اش، بیش‌از ۶۰‌درصد مخاطبان، کامالا هریس را برنده مناظره  می‌دانند. حزب‌ جمهوری‌خواه در بیانیه‌ای نامزدش، ترامپ، را برنده مناظره خواند و جو بایدن، رئيس‌جمهور دمکرات، گفت معاون کنونی‌اش، کامالا هریس، در این برنامه برنده شده.

ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی و مالک شبکه ایکس (توییتر سابق) و هوادار پیروزی ترامپ گفته نامزد دموکرات، هریس، در مناظره با دونالد ترامپ، فراتر از انتظارات بود و تیلور سوئيفت، خواننده سرشناس و محبوب آمریکایی، هم پس‌ از مناظره توییت کرده نامزدش را انتخاب کرده و به هریس رای می‌دهد.
(روزآروز @roozArooz_media)

حمایت تیلور سوئیفت از کامالا هریس

تیلور سوئیفت ستارهٔ آمریکایی موسیقی پاپ، اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده به کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات، رأی خواهد داد.

سوئیفت که یکی از مشهورترین چهره‌های دنیای موسیقی است، بلافاصله پس از پایان مناظرهٔ تلویزیونی بین دونالد ترامپ و کامالا هریس، کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای در حساب اینستاگرام خود نوشت که به خانم هریس رأی خواهد داد چرا که او «برای حقوق و مسائلی می‌جنگد که به نظر من نیاز به مبارزی دارند که آنها را نمایندگی کند».

تیلور سوئیفت همچنین در پست خود از تیم والز تمجید کرده است و نوشته که از انتخاب او به عنوان معاون اول کامالا هریس تحت تأثیر قرار گرفته است زیرا به گفتهٔ او «والز برای حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی، لقاح مصنوعی و حق زنان برای کنترل بر بدن خود مبارزه می‌کند.»

او در انتها، بیانیهٔ خود را با عنوان «زن بی‌فرزند و گربه‌دوست» امضا کرده است. این عبارت به نوعی طعنه به جی. دی. ونس است که چندی پیش دونالد ترامپ او را به عنوان نامزد پیشنهادی خود برای معاونت ریاست‌جمهوری برگزیده است.

جی. دی. ونس در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۲۱ برخی از حامیان برجستهٔ حزب دموکرات را «عده‌ای زن بی‌فرزند و گربه‌دوست» خوانده بود.

اگرچه او بعداً تأکید کرد که این تنها یک «توضیح طنزآمیز» بوده است، اما منتقدان بارها به او بابت استفاده از چنین توصیفی طعنه زده‌اند.

با حمایت تیلور سوئیفت، صدایی بسیار تأثیرگذار پشت سر کامالا هریس قرار می‌گیرد.

سوئیفت طرفداران بسیاری دارد و تنها در شبکه اجتماعی اینستاگرام ۲۸۳ میلیون نفر او را دنبال می‌کنند. سوئیفت همچنین اخیرا در رتبه پنجم فهرست زنان تاثیرگذار جهان به انتخاب مجله فوربس قرار گرفته بود.

سال گذشته نیز مجله تایم او را به عنوان شخصیت سال انتخاب کرد.

بر اساس نظرسنجی خبرگزاری آلمان در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۳ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده اعلام کردند که طرفدار تیلور سوئیفت هستند. بسیاری از طرفداران او در ایالات متحده در حومهٔ شهرها یا مناطق روستایی زندگی می‌کنند.

همین نظرسنجی نشان می‌دهد که حدود نیمی از طرفداران تیلور سوئیفت زن و از نسل هزاره (متولدین بین ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶) هستند و تقریبا یک چهارم آنها سفیدپوست هستند.

در سال‌های اخیر، تیلور سوئیفت بارها نظرات سیاسی خود را به اشتراک گذاشته است. او در سال ۲۰۲۰ نیز از کمپین انتخاباتی جو بایدن حمایت کرده بود.

هریس دیشب برد!

اولین مناظره انتخاباتی ترامپ و هریس سه محور اصلی داشت: اقتصاد، مهاجرت و سقط جنین؛ تاکیدی بر این که سیاست داخلی همچنان اهتمام نخست رای دهندگان آمریکاست.

ترامپ در این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای بر خلاف عادت خود از زیاده‌روی در اهانت شخصی به هریس پرهیز کرد و تقریبا آرام بود؛ حتی بعضا پاسخی «اهانت آمیز» به کلمات و نگاه‌های تحقیرآمیز هریس نداد. اما در کل مناظره نام رقیب خود را نبرد و از ضمیر «او» استفاده کرد.

هریس خوب از زبان بدن بهره برد و گاهی وقت‌ها دست را زیر چانه می‌گذاشت و نگاهی عاقل اندر سفیه به ترامپ می‌انداخت؛ تا حدودی او را منفعل می‌ساخت و تمرکزش را بر هم می‌زد.

وقتی ترامپ مدعی شد که مهاجران گوشت سگ و گربه همسایه‌های خود را می‌خورند، هریس با همان خنده خاص خود واکنش نشان داد و مجریان هم این ادعا را نادرست خواندند.

در مورد اسرائیل هر دو خود را مدافع سرسخت آن معرفی کردند. هریس خواستار توقف فوری جنگ شد و ترامپ نیز گفت اگر رقیبش برنده شود طی دو سال آینده اسرائیل از بین می‌رود. هریس هم گفت که در مقابل ایران و متحدانش به اسرائیل فرصت «دفاع همیشگی» می‌دهد.

صابر گل‌عنبری
@Sgolanbari