پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 09.01.2011, 9:12


به گزارش عصرایران ، ناآرامی‌ها در تونس با ورود ارتش به خیابان ها وارد مرحله جدیدی شده است. در درگیری‌هایی که دیروز میان نیروهای امنیتی و معترضان روی داد؛ حدود ۱۴ نفر کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند. معترضان از بیکاری و وضعیت بد اقتصادی شکایت دارند.

اعتراضات حدود یک ماه پیش از این با خودسوزی یک جوان تونسی 26 ساله در شهر سیدی بوزید (در 265 کیلومتری جنوب پایتخت) آغاز شد. این جوان تونسی در اعتراض به توقیف چرخ دستی سبزی فروشی اش توسط پلیس و بیکاری اقدام به خودسوزی کرده بود. پس از این حادثه، جمع زیادی از جوانان در اعتراض به این حادثه و بیکاری به خیابان ها ریختند و در برخی نقاط نیز با پلیس درگیر شدند. نتیجه این درگیری دو کشته بود.

شاهدان گفته اند یک پلیس زن پس از توقیف چرخ دست فروشی این جوان تونسی به دلیل نداشتن مجوز شهرداری ،به مشاجره با وی برمی خیزد و به صورت وی سیلی زده و بر آن آب دهان می اندازد. شکایت این جوان در شهرداری برای پس گرفتن چرخ شهرداری اش هم به جایی نمی رسد. پس از این، وی اقدام به خودسوزی می کند.

پس از این واقعه ، پلیس و مقامات دولتی هر گونه اطلاع رسانی از اعتراضات را ممنوع کردد با این حال معترضان فیلم های ضبط شده با گوشی های موبایل را در اینترنت منتشر کردند که همین اتفاق کافی بود تا شبکه های بزرگ خبری جهان و در راس آنها الجزیره به پخش این فیلم ها بپردازد. فیلم هایی که از لحاظ فنی بی کیفیت بودند اما تنها تصاویر از ناآرامی های تونس به شمار می آمدند.

انتشار گسترده این فیلم ها از مهمترین رسانه های جهان باعث شد دامنه اعتراضات گسترده شود و حتی عیادت رئیس جمهور تونس از جوانی که دست به خودسوزی زده بود نیز نتواند مانع ادامه اعتراضات خیابانی شود. البته این جوان چند پس از آن درگذشت و موج جدیدی به اعتراضات خیابانی اضافه شد.

مقامات تونسی نیز ضمن انتقاد شدید از شبکه الجزیره و متهم کردن آن به تحریک اعتراضات و تشویق به اغتشاشگری، دفتر این رسانه را در تونس تعطیل کردند.

البته زین العابدین بن علی رییس جمهور تونس سعی کرد در ابتدای اعتراضات با دست زدن به اقداماتی آتش مخالفان را خاموش کند ، از جمله استاندار "سیری بوزیه" و وزیر امور جوانان را برکنار کرد. وزیر امور سرمایه گذاری را به استان سیدی بوزید فرستاد تا در نشستی از بررسی طرح های جدید سرمایه گذاری در این منطقه خبر دهد. همچنین دولت تونس در فراخوانی از تمامی جوانان بیکار دارای تحصیلات عالی خواست تا برای اشتغال به اداره کار مراجعه کنند.

رییس جمهور تونس در عین حال در واکنش به این حوادث گفت که اقدامات اغتشاشگرانه به وجهه کشورش در ذهن گردشگران و سرمایه گذاران ضربه می زند و قانون را به صورت جدی در مقابل افرادی که وی آنها را "اقلیتی از افراط گرایان" نامید اعمال می کند.

واشنگتن نیز روز جمعه در اعتراض به نحوه واکنش دولت تونس با معترضان و برخورد با فعالان در دنیای مجازی، سفیر این کشور را به وزارت خارجه آمریکا احضار کرد.

سازمان های حقوق بشری هم از بازداشت گسترده حامیان اعتراضات در فضای اینترنت و فعالان حقوق بشر توسط دولت تونس خبر می دهند.

دولت تونس همچنین به تازگی یکی از خوانندگان پاپ در تونس را به دلیل انتشار ترانه ای در حمیات از معترضان در اینترنت بازداشت کرد.

روز گذشته نیز ارتش تونس برای کنترل اوضاع به صحنه مقابله با معترضان خیابانی آمد. در شهر تاله در شمال غرب تونس پلیس در درگیری با معترضان آنها را با گلوله هدف قرار داد تا مانع از غارت ساختمان های دولتی شود.

پلیس می گوید قبل از شلیک گلوله به سمت معترضان، از آب پاش و گلوله های گاز اشک آور برای مقابله با آنها استفاده کرده است. دولت اعلام کرده است که دو نفر در درگیری های شنبه شب کشته شدند اما منابع دیگر خبری از کشته شدن شش نفر خبر می دهند.

وزارت کشور تونس در بیانیه ای اعلام کرد که اغتشاشگران قصد داشتند پمپ بنزین ها و ساختمان های دولتی را به آتش بکشند لذا به مقابله با آنها برخواست. شهرهای تاله و القصیرین شاهد بیشترین مقابله مسلحانه پلیس با معترضان بود.

وزارت کشور تونس پیش از این نیز در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای پلیس در جایگاه دفاع از خود مجبور به استفاده از گلوله برای مقابله با افرادی شدند که قصد داشتند با استفاده از کوکتل مولوتف مراکز پلیس را اشغال کنند.

تونس از جمله کشورهای عربی شمال آفریقا و دارای نظام جمهوری است اما از سال ها پیش زین العابدین بن علی پس از کودتای سفید در سال 1987 تاکنون به عنوان رئیس جمهور حکومت را در دست دارد. وضعیت حقوق بشر تونس همیشه مورد اعتراض سازمان های غیردولتی بوده است. اقتصاد تونس به طور ویژه بر گردشگری و سرمایه گذاری خارجی تکیه دارد.

اتحادیه سراسری کار تونس (بزرگترین اتحادیه کارگری ) نیز حمایت خود را از اعتراضات در تونس اعلام کرده است. دبیر کل آن در حضور صدها نفر که نیروهای امنیتی نیز آنها را محاصره کرده بودند گفت:" ما از خواسته های جوانان حمایت می کنیم. اتحادیه سراسری کار تونس حامی این جنبش و نیازمندان و افرادی است که خواهان شغل هستند. ذات این اتحادیه این نیست که این جنبش را محکوم کند و پاسخ دادن به آن به وسیله گلوله نیز اقدام صحیحی نیست. "
وی همچنین خواستار گفت وگو با جوانان معترض شد.

شاهدان عینی نیز به روزنامه الاهرام چاپ قاهره گفته اند که سه نفر دیگر نیز در دوشهر تاله و القصیرین ( واقع در غرب تونس ) در اعتراض به بیکاری دست به خودسوزی زده اند.

سیدی بوزید، تاله و القصیرین شاهد شدیدترین اعتراضات و درگیری ها با نیروهای امنیتی و آسیب زدن به اموال عمومی و دولتی بوده اند.

با این حال روحانی ارشد تونس که از طرف رئیس جمهور معین می شود اعلام کرد که خودکشی اشتباه است و اسلام آن را حرام می داند. وی همچنین در فتوایی اقامه نماز بر جنازه افرادی که خودکشی کرده اند را منع کرد و گفت که فرقی میان کسی که خودکشی می کند یا دیگری را به قتل می رساند نیست. تونس همچنان در التهاب و تب و تاب است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024