ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 25.06.2024, 16:15
جایزه صلح ناشران آلمان به آن اپل‌باوم رسید

جایزه صلح ناشران آلمان که از جوایز مهم فرهنگی این کشور محسوب می‌شود، امسال به آن اپل‌باوم روزنامه‌نگار، ستون‌نویس و تاریخ‌نگار آمریکایی لهستانی رسیده است.

شورای گزینش اتحادیه ناشران آلمان سه‌شنبه ۲۵ ژوئن (پنجم تیر) ضمن اعلام این خبر در استدلال انتخاب این چهره فرهنگی‌ به عنوان برنده سال ۲۰۲۴ تصریح کرد: «در دورانی که ارزش‌ها و دستاوردهای دموکراسی بیش از پیش مورد تمسخر و حمله قرار می‌گیرند، نوشته‌ها و آثار او [آن اپل‌باوم] تلاش و سهمی مهم در راه حفظ دموکراسی و صلح محسوب می‌شوند.»

از دید دست‌اندرکاران این اتحادیه، اپل‌باوم یکی از مهم‌ترین تحلیل‌گران نظام‌های خودکامه به شمار می‌رود و به عنوان کارشناس تاریخ اروپای شرقی مدت‌ها پیش در مورد سیاست‌های گسترش‌طلبانه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هشدار داده بود.

در استدلال اتحادیه ناشران آلمان همچنین آمده است که اپل‌باوم با “تحلیل‌های ژرف‌نگرانه و موشکافانه خود در مورد نظام‌های کمونیستی و پساکمونیستی در شوروی سابق و روسیه، مکانیزم‌های حکومت‌های خودکامه برای کسب و حفظ قدرت را شفاف ساخته است”.

آن اپل‌باوم در سال ۱۹۶۴ میلادی در خانواده‌ای یهودی در واشنگتن به دنیا آمد و پس از تحصیل در رشته تاریخ و ادبیات در دانشگاه ییل (Yale) راهی انگلیس شد تا در لندن به تحصیلات خود در رشته “روابط بین‌الملل” ادامه دهد.

او سپس به روزنامه‌نگاری روی آورد و در آغاز گزارشگر نشریه “اکونومیست” در ورشو بود.

اپل‌باوم در نشریات گوناگونی از جمله وال استریت ژورنال، نیویورک تایمز، تایمز اقتصادی و گاردین فعالیت داشته است. او در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ عضو هیئت تحریریه روزنامه واشنگتن پست بود.

دویچه وله فارسی