ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 23.06.2024, 20:10
دست‌کم ۹ کشته در حمله مسلحانه در داغستان

پلیس و آژانس مبارزه با تروریسم روسیه می‌گویند حملات مردان مسلح به یک کنیسه، دو کلیسا و یک پاسگاه پلیس در شهرهای جمهوری داغستان فدراسیون روسیه باعث کشته شدن دست‌کم یک کشیش، هفت مأمور پلیس و یک تن دیگر شده است.

این حملات روز یکشنبه ۳ تیر در دو شهر مخاچ‌قلعه و دربند انجام شده و کمیته تحقیقات روسیه می‌گوید پرونده جنایی با عنوان «اقدام تروریستی» باز کرده است.

نیروهای امنیتی روسیه اعلام کردند چهار نفر از مهاجمان کشته شده‌اند و عملیات تعیین هویت و تعقیب دیگر مهاجمان در جریان است.

داغستان منطقه‌ای با جمعیت بزرگ مسلمانان است که با گرجستان و جمهوری آدربایجان مرز مشترک دارد.

خبرگزاری ریا به نقل از کمیته ضدتروریسم روسیه اعلام کرد که در این حملات، دو کلیسا، یک کنیسه و یک پاسگاه پلیس مورد حمله قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت کشور داغستان خبر داد در این حملات دست‌کم ۱۲ نفر مجروح شده‌اند. شمار مجروحان ساعتی بعد ۲۵ نفر اعلام شد.

بر اساس گزارش‌های مقامات محلی، یک کنیسه در محل سکونت یک جامعه باستانی یهودی و یک کلیسای ارتودوکس که در لیست میراث یونسکو قرار دارد، از اهداف این حملات بوده‌اند.

افراد مسلح به یک پست بازرسی پلیس در مخاچ‌قلعه، شهر اصلی داغستان در ساحل دریای خزر، نیز حمله کرده‌اند.

مقام‌های محلی شهر دربند داغستان می‌گویند یکی از قربانیان این حمله یک کشیش ۶۶ ساله بوده است.

همچنین کنیسه هدف قرار گرفته در این شهر طعمه حریق شده است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته، اما گروه داعش طی سال‌های گذشته چندین حمله در خاک روسیه انجام داده که خونین‌ترین آنها حمله فروردین‌ماه امسال امسال بود که ۱۴۵ کشته و دهها زخمی برجای گذاشت.

در این حادثه چهار مهاجم مسلح به یک سالن کنسرت در شهر کراسنوگورسک در غرب مسکو، پایتخت روسیه، حمله کردند.

دولت روسیه اعلام کرد که ۱۱ نفر را در ارتباط با این حمله بازداشت کرده است.

مسکو در جریان جنگ داخلی سوریه و در حمایت از دولت بشار اسد و برای حفظ حکومت او وارد نبرد با داعش شد، و هنوز در سوریه حضوری فعال دارد.

نیروهای امنیتی روسیه همچنین ۲۷ خرداد چندین متهم به جنایات تروریستی را که در بازداشتگاهی در جنوب کشور دو نگهبان زندان را گروگان گرفته بودند، با شلیک گلوله کشتند.

هفته گذشته نیز رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که وزارت اطلاعات این کشور اطلاعاتی درباره آماده شدن نیروهای داعش برای انجام عملیات تروریستی به روسیه منتقل کرده است.

رادیو فردا