ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 21.06.2024, 15:24
ناامیدی مردم از اصلاحات، دلیل فضای سرد انتخابات است

کسری نوری، روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای در پاسخ به پرسش باشگاه روزنامه‌نگاران ایران پیش‌بینی می‌کند انتخابات ریاست جمهوری دو مرحله‌ای شود و رقابت در مرحله دوم بین آقایان پزشکیان و جلیلی خواهد بود، مگر اینکه در مرحله اول بین قالیباف و جلیلی ائتلاف شود.

آقای نوری همچنین دلیل سردی فضای انتخابات را ناامیدی مردم از اصلاحات در ساختارهای موجود و پیشرفت کشور می‌داند و بعید می‌داند در فرصت باقی مانده شور و هیجان انتخابات بیشتر شود.

پاسخ‌های کسری نوری روزنامه‌نگار به ۱۰ سئوال باشگاه روزنامه‌نگاران ایران را در زیر بخوانید:

۱- این روزها به نظر شما کدامیک از کاندیداها نزدیک به حقیقت صحبت کرد و شرایط موجود را توضیح داد؟
◾️ در بیان مشکلات موجود حقیقت را می‌گویند اما تفاوت بین آنها در بیان ریشه مشکلات است. به نظرم نامزدهایی که در بیان راه‌حل لزوم تغییر جدی در سیاست خارجی را در اولویت قرار نداده‌اند، گره ای از مشکلات جامعه باز نخواهند کرد.

۲- کدام یک از کاندیداها صداقت بیشتری از خود نشان داد؟
◾️ قطعا در کلام دکتر پزشکیان صداقت وجود دارد.

۳- برنامه کدام یک از کاندیداها کامل‌تر بود؟
◾️ بالاخره آنهایی که به نامزد حرفه‌ای تبدیل شده‌اند در ظاهر حرف بیشتری برای گفتن دارند ولی مساله این است که آیا برنامه‌های اعلامی آنها دردی از مردم دوا خواهد کرد؟ مشخصا باید بگویم که آقایان زاکانی و قاضی زاده هاشمی را خیلی نباید جدی گرفت. آقای جلیلی هم که سالهاست تمرین ریاست جمهوری می‌کند و اساسا معلوم نیست چه می‌گوید. آقای قالیباف برنامه‌هایی دارد اما مساله این است که ایشان ریاست جمهوری و توسعه کشور را با پروژه ساخت سینما آزادی که برایش روز شمار گذاشته بودند، اشتباه گرفته است. واقعیت این است بعضی از آقایان دنیایشان بزرگ نیست.

۴- کارشناسان یک‌ کاندیدا و ستاد انتخاباتی او در رای شما موثر است؟
◾️ بله قطعا این که چه افرادی در کنار یک نامزد هستند در رای من اثر خواهد گذاشت.

۵- چه موضوعاتی در سخنان کاندیداها غایب بود؟
◾️ به نظرم هیچ‌کدام نمی‌گویند اگر در عمل پی بردند که با ساختارهای فعلی نمی‌شود کشور را نجات داد، چه خواهند کرد.

۶- دلیل سردی این انتخابات چیست و فکر میکنید این یخ می‌شکند یا نه؟
◾️ مردم از اصلاحات در ساختارهای موجود و پیشرفت کشور ناامید شده‌اند و با این وضعیت و در این فرصت اندک تا انتخابات بعید می‌دانم بیشتر از این شور و هیجانی ایجاد شود.

۷- نظرسنجی‌هایی که این روزها منتشر می‌شود را باور دارید یا خیر؟ چرا؟
◾️ به نظرم اغلب نظر سنجی های مراکز شناخته شده به حقیقت نزدیک هستند.

۸- کمپین انتخاباتی کدام کاندیدا را پسندید و چرا؟
◾️ کمپین دکتر پزشکیان را به طور نسبی بیشتر پسندیدم. به نظرم تا حد قابل قبولی موفق شدند کاستی‌های ایشان را جیران کنند.

۹- چرا هیچ کاندیدایی دولت رئیسی را نقد نکرد؟
◾️ فکر می‌کنم هم به ایشان توصیه شده هم زمان زیادی از درگذشت آقای رییسی نگذشته و ایرانی‌ها هم کلا عادت دارند حداقل تا مدتی حرمت متوفی را حفظ کنند و حتی در وصفش غلو کنند. البته معتقدم اگر آقایان پزشکیان و پور محمدی زیادی ملاحظه مرحوم را بکنند اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوند و باعث می‌شوند آن ۴ نفر مشکلاتی را که در این ۳ سال برای کشور درست کرده‌اند توجیه کنند.

۱۰- فکر می‌کنید نتیجه انتخابات در مرحله اول مشخص می‌شود یا به مرحله دوم می‌رود؟ (دو کاندیدایی که به مرحله دوم می‌روند چه کسانی هستند؟)
◾️  به نظرم انتخابات دو مرحله ای می شود و رقابت در مرحله دوم بین پزشکیان و جلیلی خواهد بود. مگر این که یا در مرحله اول بین قالیباف و جلیلی ائتلاف شود یا این که میزان مشارکت زیاد شود.


کانال تلگرام باشگاه روزنامه‌نگاران ایران
@journalistsclub1